ІРС - Інститут релігійної свободи, м.Київ

Рішення Комітету ВР про неприпустимість незаконного тиску з боку Мінкультури на релігійні організації PDF Друк E-mail
15.01.2014 13:58

РІШЕННЯ

КОМІТЕТУ З ПИТАНЬ КУЛЬТУРИ І ДУХОВНОСТІ

ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

 
Протокол № 20
від 15 січня 2014 року
 
Про неприпустимість незаконного тиску
з боку  Міністерства культури України
на релігійні організації та їх представників

 
 
Комітет з питань культури і духовності на своєму засіданні 15 січня 2014 року у порядку контролю розглянув питання щодо тиску Міністерства культури України на Українську греко-католицьку церкву.

Підставою для розгляду цього питання став оприлюднений у засобах масової інформації лист (№ 1/3/13-14 від 03.01.2014р.) за підписом Першого заступника Міністра культури України Т.Г. Кохана на адресу Української греко-католицької церкви, у якому вперше за роки Незалежності України пролунала погроза з боку виконавчої влади припинити законну діяльність однієї з найбільших релігійних організацій в Україні. Ця погроза безпосередньо пов’язана, на думку Міністерства культури України, із участю священнослужителів УГКЦ в акціях протесту громадян на Майдані Незалежності у Києві.
 
Народні депутати України - члени Комітету обурені спробою незаконного і безпідставного тиску Міністерства культури України на Українську греко-католицьку церкву і констатують наступне:
 
1. Діяльність священнослужителів, а саме Української греко-католицької церкви, про яку йдеться в листі Міністерства культури України, не суперечить Конституції України та чинному законодавству України у сфері свободи совісті. Відповідно до статті 35 Конституції України «кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров'я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей».
 
2. Діяльність представників релігійних організацій на Майдані Незалежності, їх публічні виступи і богослужіння, відповідають положенням статті 21 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», тому не потребують окремого рішення органу згідно поданої за 10 днів заяви, оскільки належать до «випадків, які не терплять зволікання», що передбачені зазначеною статтею цього Закону.
 
3. Лист Міністерства культури України суперечить Конституції України, зокрема: статті 22 («конституційні права гарантуються і не можуть бути скасовані»; статті 24 («громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками … релігійних та інших переконань»); статті 34 («кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань»); статті 35 («кожен має право на свободу світогляду і віросповідання), а також Закону «Про свободу совісті і релігійні організації», зокрема, статтям 3, 4, 5, 21.

4. Відповідно до статті 5 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» релігійні організації мають право брати участь у громадському житті.
 
5. Погроза Міністерства культури України застосувати проти Української греко-католицької церкви норми статей 16-ї та 21-ї Закону України «Про свободу совісті і релігійні організації» не пов’язана з інтересами охорони громадського порядку, здоров'я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей, а тому є спробою маніпулювання чинним законодавством у політичних інтересах і прикладом зловживання владними повноваженнями.
 
З метою недопущення подібних безпрецедентних дій з боку держави в особі органів виконавчої влади та, враховуючи зазначене вище, Комітет   ухвалив:
  1. Вважати втручання держави у життя релігійних організацій, залякування та тиск з боку органів виконавчої влади на представників Церкви неприпустимими і такими, що суперечать статтям 22, 24, 34, 35 Конституції України, статтям 3, 4, 5, 21 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації».
  2. Вимагати від Міністерства культури України невідкладно відкликати лист № 1/3/13-14 від 03.01.2014р. та припинити політично вмотивоване маніпулювання нормами законів України, яке здійснюється з метою тиску на релігійну організацію УГКЦ та її вірних.
  3. У зв’язку з інформацією директора Департаменту у справах релігій та національностей Мінкультури щодо звернення СБУ до Мінкультури, що надана на засіданні Комітету, звернутись до Служби Безпеки України з вимогою припинити політичне переслідування УГКЦ та її вірних.
  4. З огляду на напругу, яка виникла у державно-конфесійних та міжконфесійних відносинах у зв’язку із протиправним листом Мінкультури на адресу УГКЦ та, зважаючи на вкрай безвідповідальні дії керівництва Мінкультури за цих обставин, вважати необхідною відставку Міністра культури України Новохатька Л.М., його Першого заступника Кохана Т.Г. та директора Департаменту у справах релігій та національностей Мінкультури Мошколи М. І.
  5. Звернутись до Міністерства культури України з вимогою надати для ознайомлення народних депутатів України – членів Комітету копії матеріалів та звернень Служби безпеки України, органів виконавчої влади та громадськості, на підставі яких був підготовлений зазначений вище лист Мінкультури (№ 1/3/13-14 від 03.01.2014р.).
  6. Звернутися до світової релігійної громадськості, міжнародних правозахисних організацій та дипломатичних представництв іноземних держав у зв’язку із початком переслідувань Української греко-католицької церкви в Україні.
Голова Комітету                                                                              В’ячеслав КИРИЛЕНКО


Інститут релігійної свободи, Київ 
www.irs.in.ua  

Джерело: Сайт Комітету ВР 

 

Підтримайте правозахисну діяльність Інституту релігійної свободи:

УкраїнськаРусский

  cлідкувати за новинами   приєднатися!
RSS-новини .Е-mail розсилка: укр. рус.

Блог Максима Васіна

Законопроект 5050 прийнято: чи реєструвати статути?

В чому суть прийнятих змін і чи треба перереєстровувати статути неприбуткових організацій.

Що означає рішення Конституційного Суду про мирні зібрання?

Чи існують якісь обмеження щодо строку сповіщення про мирний захід, зокрема релігійний.

Контакти

Поштова адреса:
01001, м. Київ-1, а/с 471–В
"Інститут релігійної свободи"
Надіслати листа до ІРС