Заборона Хелловіну в школах Рівного: чи права влада міста?

Олександр Марусяк, доктор права (PhD), юрист-міжнародник
24 жовтня 2019 року Рівненська міська рада прийняла Рішення № 6751 «Про рекомендації щодо Хелловіну в місті Рівному».

На підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міська рада вирішила:


1) Рекомендувати заборонити відзначення Хелловіну в комунальних закладах освіти та культури міста Рівного; 2) Звернутися до Головного управління Держпродспоживслужби в Рівненській області щодо притягнення до відповідальності організаторів заходів Хелловіну у 2019 році за розміщення реклами, яка суперечить чинному законодавству.

Перш за все, необхідно звернути увагу на те, що Рівненська міська рада не заборонила святкування Хелловіну як такого, як про це помилково написали в багатьох ЗМІ, а лише рекомендувала заборонити відзначення цього свята у комунальних закладах освіти та культури міста.

irs.in.ua

Чи мала право міська рада рекомендувати закладам освіти і культури відмовитися від популяризації Хелловіна?

Звісно, міська рада як орган місцевого самоврядування може таке рекомендувати комунальним закладам освіти і/або культури, оскільки до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління такими закладами відповідно до закону. Зокрема, згідно із Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування мають такі повноваження в сфері освіти:

Однак, заборона чи дозвіл конкретних заходів належить до компетенції самих закладів освіти та культури, які можуть як врахувати, так і проігнорувати позицію міської ради, що малоймовірно.

Чи можливе притягнення до відповідальності організаторів заходів Хелловіну у Рівному за розміщення реклами з зображенням суїциду?

Відповідно до статті 8 Закону України «Про рекламу», дійсно заборонено розповсюджувати рекламу (включаючи анонси кіно- і телефільмів), яка містить елементи жорстокості, насильства, порнографії, цинізму, приниження людської честі та гідності. Однак, в законодавстві України про захист суспільної моралі немає чітких юридичних критеріїв того, що підпадає під ознаки насильства, жорстокості, цинізму, або пропаганди суїциду в цьому контексті.

Це оціночні поняття, а тому мотиваційна аргументація депутатів міської ради в цьому рішенні теж може бути виключно оціночною за своєю природою через брак будь-яких інших законодавчих критеріїв. Відповідно до законодавства України, суто юридично неможливо відрізнити, що є атрибутами стилю фентезі чи горор-жанру, а що саме є рекламою, спрямованою на пропаганду насильства, жорстокості чи суїциду серед населення. У зв’язку з цим у цій ситуації, якщо вести мову про юридичну відповідальність, не обійтися без експертного висновку фахівців. Раніше цю функцію виконувала Національна експертна комісія з питань захисту суспільної моралі, а тепер такі висновки залишилися в компетенції МВС та Національної поліції України, на які покладено контроль за додержанням вимог Закону України «Про захист суспільної моралі» та інших законів у цій сфері.

По суті, це рішення Рівненської міської ради є юридичною формою висловлення побоювань з боку представників територіальної громади стосовно того, що певні елементи святкування Хелловіну в місті Рівному не співпадають із загальноприйнятими моральними засадами суспільства, та є виявом бажання захистити дітей і інших громадян від рекламних матеріалів, які можуть спонукати до небезпечних форм поведінки (зокрема, суїциду).

Таким чином, не варто перебільшувати юридичні чи фактичні наслідки прийнятого рівненськими депутатами документа. Крім того, ця ситуація ще раз продемонструвала, що в законодавстві України дійсно існують прогалини у сфері захисту суспільної моралі, а тому питання законодавчого врегулювання подібних спірних питань є не просто актуальним, а й нагальним для українського суспільства.

Олександр Марусяк, доктор права (PhD), юрист-міжнародник,

експерт Центру політико-правових реформ